زمانی که دهلیز چپ LA بزرگ می شود یا هیپرتروفی پیدا می کند، طول زمان انتقال سیگنال الکتریکی از آن افزایش پیدا می کند. به همین دلیل محور انقباض دهلیزی به سمت چپ و پشت قلب منتقل می شود. به همین دلیل این تغییرات قابل انتظار هستند:

1- طول موج P  در لید ll بیشتر از سه خانه کوچک - ۱۲۰ میلی ثانیه - خواهد شد.

یا

2- جزء منفی انتهای موج P در لید V1 از یک خانه یک در یک میلی متر بزرگتر خواهد شد. قسمت منفی این موج طول بیشتر از ۴۰ میلی ثانیه و عمق بیشتر از یک میلی متر خواهد داشت.


 موج P میترال - P Mitrale -  زمانی ایجاد می شود که در لید ll موج انقباض دهلیز راست در ابتدای P و موج انقباض دهلیز چپ در انتهای موج P به وسیله گودی یا Notch از هم جدا شوند. فاصله قله دو موج دهلیز راست و چپ، بیشتر از ۴۰ میلی ثانیه است. این موج در بزرگی بیش از حد میترال به عنوان مثال به دنبال تنگی شدید دریچه میترال ایجاد می شود.

LAE در حضور ریتم AF یا فلاتر قابل تشخیص نیست. علت این امر از بین رفتن موج P  در نوار قلب این افراد است. از آنجا که بزرگی دهلیز چپ یکی از عوامل مهم خطر ایجاد این آریتمی ها است، این امر می تواند تشخیص LAE را با مشکل مواجه سازد.


Left atrial enlargement

Background

  • Left atrial enlargement (LAE) is due to pressure or volume overload of the left atrium.
  • It is often a precursor to atrial fibrillation.

Electrocardiographic Criteria

LAE produces a broad, bifid P wave in lead II (P mitrale) and enlarges the terminal negative portion of the P wave in V1.

Diagnostic criteria are as follows:

In lead II

  • Bifid P wave with > 40 ms between the two peaks
  • Total P wave duration > 110 ms

In V1

  • Biphasic P wave with terminal negative portion > 40 ms duration
  • Biphasic P wave with terminal negative portion > 1mm deep